/Oddajemy obwodnicę Stalowej Woli i Niska do ruchu

Oddajemy obwodnicę Stalowej Woli i Niska do ruchu

Już jutro, w sobotę (15 maja), udostępnionych kierowcom zostanie ponad 15 kilometrów nowo wybudowanej obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77. To jedna z dziesięciu obwodnic realizowanych na terenie woj. podkarpackiego. Inwestycja współfinansowana była ze środków UE.

Obwodnica z dofinansowaniem UE

Realizacja obwodnicy Stalowej Woli i Niska była dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 297229777,01 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 194135035,67 zł. 

„Oddajemy 15-kilometrowy odcinek nowej obwodnicy. To dobra wiadomość dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska oraz podróżujących drogą krajową nr 77. Sukcesywnie, w ciągu najbliższych miesięcy, będziemy udostępniać kierowcom kolejne odcinki nowych dróg w całej Polsce. Plan na ten rok zakłada otwarcie ponad 380 km nowych tras” – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Kontrakt na projekt i budowę

Obwodnica Stalowej Woli i Niska realizowana była w systemie „Projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca – konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner) – opracował dokumentację projektową, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudował trasę. Ostateczny koszt inwestycji to 223 mln zł.

Przebieg drogi

Nowo wybudowana droga przebiega przez tereny powiatów: stalowowolskiego i niżańskiego, miast: Stalowa Wola i Nisko oraz gmin: Pysznica i Nisko. Trasa obwodnicy poprowadzona została po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek zlokalizowany jest w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka, linię kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe oraz krzyżuje się z istniejącą DK19. Koniec trasy zlokalizowany jest na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach budowanej równolegle drogi ekspresowej S19.

Zakres inwestycji

W ramach inwestycji została wybudowana jednojezdniowa dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 15,3 km i nawierzchni odpornej na koleinowanie. Powstał węzeł łączący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz cztery skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, strefą przemysłową, Niskiem oraz z DK19.

Inwestycja obejmowała także m.in. budowę dróg obsługujących przyległy teren, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją oraz budowę obiektów inżynierskich: most z funkcją dolnego przejścia dla zwierząt, dwie estakady, wiadukt nad koleją, trzy wiadukty drogowe, sześć przejazdów gospodarczych, przejazd gospodarczy z funkcją przejścia dla zwierząt, przejście dla pieszych pod korpusem drogi oraz trzy dolne przejścia dla zwierząt.

Cel inwestycji

Droga krajowa nr 77 umożliwia dojazd do przejść granicznych w południowo-wschodniej części kraju (Korczowa, Medyka). Dotychczas DK77 przebiegała przez centrum miasta Stalowa Wola oraz tereny gmin Nisko oraz Pysznica. Ze względu na stale rosnące natężenie ruchu pojazdów konieczna stała się budowa obwodnicy, która wyprowadzi uciążliwy ruch tranzytowy ze Stalowej Woli i Niska. Nowa droga poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży miejski układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość ruchu tranzytowego na DK77. Poprawi się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników przy jednoczesnym zachowaniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

Źródło informacji: GDDKiA