/Rządowy program Bezpieczny Kredyt 2 proc. napędza sprzedaż mieszkań

Rządowy program Bezpieczny Kredyt 2 proc. napędza sprzedaż mieszkań

Czy w minionym roku sprzedało się więcej mieszkań niż w roku 2022? Jak wypadł czwarty kwartał ubiegłego roku? Jakimi decyzjami podjętymi w 2023 roku firmy mogą się pochwalić? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.  

Angelika Kliś, członkini zarządu Atal

Plan sprzedażowy na 2023 rok, wobec panującej w 2022 roku sytuacji rynkowej, siłą rzeczy musiał być ostrożny. Jednakże, dzięki poprawie koniunktury od drugiego kwartału oraz  naszemu dobremu przygotowaniu się na zwiększony popyt, plan ten znacznie przekroczyliśmy.

Po dynamice sprzedaży w ostatnich miesiącach możemy wnioskować, że 2023 rok zamkniemy wynikiem około 2700-2800 sprzedanych mieszkań. Oznaczałoby to wzrost r/r o około 30 proc.

Na tak dobry rezultat duży wpływ miał nasz, wspomniany wcześniej, autorski program rezerwacji Czas na mieszkanie, z którym klienci mieli gwarancję ceny, dużo czasu na załatwienie formalności, a przy tym nie wiązało się to dla nich z kosztami w przypadku rezygnacji.

Andrzej Oślizło, prezes zarządu Develia S.A.

Dokładne wyniki za cały 2023 rok będziemy mogli udostępnić na początku 2024 roku, ale niewątpliwie możemy ten okres podsumować jako bardzo udany. Po wyraźnym spowolnieniu w 2022 roku, kiedy to sprzedaż spadła o połowę, kupujący wrócili na rynek nieruchomości. Sporą aktywność wykazywali zarówno klienci gotówkowi, jak i kupujący na kredyt. W przypadku klientów kredytowych pomogło złagodzenie zapisów rekomendacji S oraz wprowadzenie rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2 proc.

To ożywienie widać w naszych wynikach. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 roku sprzedaliśmy 2060 lokali wobec 1225 sztuk w analogicznym okresie 2022 roku, co oznacza wzrost o 68 proc. W samym tylko III kwartale 2023 roku sprzedaliśmy 876 mieszkań, czyli o 236 proc. więcej niż w III kwartale 2022 roku. Dzięki korzystnej koniunkturze zaktualizowaliśmy we wrześniu nasze cele sprzedażowe. Do końca 2023 roku planowaliśmy osiągnięcie sprzedaży i liczby przekazań na poziomie 2500-2600 lokali.

Kluczowym wydarzeniem dla naszej firmy w 2023 roku było przejęcie polskich spółek Nexity. Dzięki tej akwizycji znacząco zwiększyliśmy potencjał podażowy w Warszawie i Krakowie oraz weszliśmy na rynek poznański, gdzie do tej pory nie byliśmy obecni. Ugruntowaliśmy w ten sposób naszą pozycję w czołówce polskich firm deweloperskich.

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immoblier Polska

W mijającym roku przekroczyliśmy zakładane przez nas plany i sprzedaliśmy o 36 proc. mieszkań więcej niż w roku 2022. Ten wynik bardzo nas satysfakcjonuje, gdyż potwierdza, że projektujemy i realizujemy inwestycje zgodnie z oczekiwaniami klientów. Największą popularnością w naszej ofercie cieszyły się wprowadzone w tym roku do sprzedaży inwestycje na Bemowie – Osiedle Lumea 2, gdzie klienci kupili 124 mieszkania i Lumea 3 – tam sprzedaliśmy 65 mieszkań. Zamknęliśmy również sprzedaż M Bemowo. Powodzeniem cieszyła się też Nova Talarova na Białołęce, którą wprowadziliśmy do sprzedaży na początku 2023 roku. Obecnie z 142 mieszkań w ofercie zostało tylko 21. Duże zainteresowanie budziło także osiedle Lune de Malta w Poznaniu, gdzie w tym roku sprzedaliśmy ponad 115  lokali mieszkalnych.

W 2023 roku przekazaliśmy mieszkańcom osiedle z ekologicznego betonu na warszawskim Mokotowie – Aparté Mokotów oraz inwestycję Le Vert na wrocławskich Pilczycach. Obecnie w stolicy realizujemy 5 inwestycji – Osiedle Lumea 2, Nova Talarowa, Novélia Bemowo, Linde Résidence II i M Bemowo. Wkrótce dołączą do nich również Osiedle Lumea 3 i nasz najnowszy projekt w dzielnicy Włochy – Rêve. 

W tym roku zdecydowaliśmy się również na wprowadzenie w naszych nowych inwestycjach systemu automatyki mieszkaniowej Appartme. Zwiększa on bezpieczeństwo lokalu, a także pozwala oszczędzać energię. Pierwszymi mieszkaniami, w których standardzie znajdzie się Appartme, będą te na Osiedlu Lumea 3.

Małgorzata Ostrowska, dyrektorka Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction

Zamkniemy rok bardzo pomyślnymi statystykami. Spodziewam się, że zakończymy sprzedaż na poziomie około 50 proc. wyższym niż rok temu. Warto zaznaczyć, że szczególnym dla nas okresem sprzedażowym był ostatni kwartał 2023 roku. W obliczu wizji kończących się środków z programu Bezpieczny Kredyt, nasze biura sprzedaży pracowały na najwyższych obrotach. Szturmują je także klienci inwestycyjni, traktujący zakup mieszkania jako sposób na optymalizację podatkową na koniec roku.

Wśród sukcesów warto wymienić prężnie rozwijający się projekt inwestycji realizowanych na bazie technologii szkieletowej i budynków z prefabrykatów. Znaleźliśmy bardzo obiecującą i pełną potencjału niszę. Z sukcesem wprowadziliśmy do sprzedaży efektywne energetycznie osiedla wielorodzinne. To również dla nas szczególny rok z uwagi na to, że świętujemy nasze 30-lecie.

Boaz Haim, prezes Ronson Development

Wyniki sprzedażowe naszej firmy, odnotowywane w kolejnych kwartałach 2023 roku pokazują, że 2023 rok jest dla branży nieruchomości czasem absolutnego odbicia po bardzo trudnym roku 2022. Dostaliśmy impuls do rozwoju i śmiało realizujemy plany inwestycyjne, a patrząc na nasze wyniki sprzedażowe, mamy nadzieję na rekordowy w historii naszej spółki bilans za ostatnie 12 miesięcy.

Tylko w trzech kwartałach 2023 roku sprzedaliśmy 801 lokali, co stanowi wzrost o 169 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku. Ten znaczący wynik, nie tylko potwierdza nasze prognozy dotyczące odbicia rynkowego, ale również utwierdza skuteczność wprowadzonej w połowie 2022 roku największej w historii firmy oferty sprzedażowej.

Anna Bieńko, dyrektor Sprzedaży w Wawel Service

Ten rok zamkniemy z imponującym wzrostem sprzedaży, sięgającym 20 proc., co stanowi znaczący progres w porównaniu do zeszłego roku. Jest to wynik naszej zdolności do skutecznego dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych i ciągłego doskonalenia strategii, zarówno rozwoju, jak i sprzedaży.

Czwarty kwartał 2023 roku okazał się jednym z najlepszych pod względem liczby sprzedanych nieruchomości. Ta pozytywna tendencja mocno wpłynęła na końcowe wyniki roku 2023 oraz nasze ambitne podejście do tegorocznych celów.

Wspominając o konkretnych sukcesach, chcielibyśmy podkreślić zrealizowanie kilku prestiżowych projektów jak Nowa Wiosenna w Krakowie czy Osada Czorsztyn, które zdobyły bardzo pozytywne opinie od naszych klientów. Ponadto, wprowadziliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań, które zyskały aprobatę rynku i przyczyniły się do zwiększenia atrakcyjności naszej oferty.

Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home

Za nami satysfakcjonujący rok pod względem sprzedaży. Popyt na mieszkania nie maleje, głównie za sprawą rządowego kredytu 2 proc., który umożliwia młodym ludziom zakupu swojego pierwszego mieszkania. Dostrzegamy dużą aktywność klientów gotówkowych, spora pula mieszkań z inwestycji Miasteczko Jutrzenki została sprzedana osobom indywidualnym, którzy chcieli dobrze zainwestować oszczędności. Odnotowujemy także coraz większe zainteresowanie lokalami wśród obcokrajowców. Najbardziej aktywnym kupującymi są Ukraińcy i Niemcy oraz Białorusini i Holendrzy.

Sprzedaż mieszkań w 2023 roku przekroczyła nasze oczekiwania i w porównaniu do 2022 wzrosła o 30 proc. r/r. Branża docenia wdrażane przez nas proekologiczne rozwiązania, czego potwierdzeniem jest nie tylko duży wykup mieszkań, ale także prestiżowa nagroda Symbol Nowoczesnego Budownictwa 2023, którą otrzymaliśmy już po raz kolejny za osiągnięcia w dziedzinie innowacyjnej architektury i rozwoju zrównoważonego budownictwa.

Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment

Rok 2023 był rokiem wymagającym pod względem dynamiki zmian. Po ciężkim dla branży roku 2022 od początku 2023 roku na rynek powoli wracała sprzedaż mieszkań. Jako deweloper gruntowy efekty działań z 2022 roku zebraliśmy w 2023 roku. Przełożyło się to na negocjowanie przez naszych klientów nowych terminów już zawartych umów bądź w skrajnych wypadkach niewykonaniem umów. Była to sytuacja wymagająca, ale pokonując te trudności wyszliśmy z nich silniejsi, jeszcze lepiej przygotowani na kolejne wyzwania. Miniony rok zakończyliśmy dwoma umowami sprzedaży gruntów i jest to analogiczny wynik jak w 2022 roku.  W 2023 roku zawarliśmy też trzy umowy przedwstępne sprzedaży gruntów z finalizacją w pierwszym kwartale 2024. Jest to wynik o 1/3 lepszy niż w 2022 roku. 80 proc. tych transakcji zawarliśmy w czwartym kwartale ubiegłego roku.

Waldemar Olbryk, prezes zarządu w Archicom

Możemy z pełnym przekonaniem potwierdzić, że 2023 rok był dla Archicom udany. Za najważniejszy sukces i kamień milowy uznajemy włączenie biznesu mieszkaniowego Echo Investment do Archicom, co uporządkowało strukturę naszej Grupy, a w dłuższej perspektywie ma doprowadzić do osiągnięcia pozycji lidera rynku mieszkaniowego przez Archicom. Staliśmy się tym samym deweloperem ogólnopolskim z ambicjami na wypracowanie statusu firmy deweloperskiej pierwszego wyboru w Polsce.

Odpowiadając na realne zapotrzebowanie rynkowe, uruchamialiśmy na bieżąco sprzedaż kolejnych i premierowych etapów wielu inwestycji deweloperskich we Wrocławiu – Awipolis, Sady nad Zieloną, Południk 17, Planty Racławickie, Łodzi – Zenit oraz Warszawie – Modern Mokotów.

Z powodzeniem realizowaliśmy naszą strategię finansową, sfinalizowaliśmy emisję akcji serii D i E na kwotę 220 mln zł, emisję obligacji o wartości 210 mln zł, a także podpisaliśmy aneks do umowy kredytowej w rachunku bieżącym, który zwiększył dostępne środki pieniężne do kwoty 160 mln zł. Dzięki temu konsekwentnie budowaliśmy nasz bank ziemi, nabywając grunty we Wrocławiu, Warszawie i Łodzi.